De term diagnose is bovendien niet alleen verbonden aan de uitoefening van het medisch beroep, maar wordt in vele beroepen gebruikt. Het gaat dan ook niet om de vraag of verpleegkundigen kunnen diagnosticeren, maar meer om de vraag wat verpleegkundigen in het kader van het verpleegkundig procesmatig werken kunnen en moeten diagnosticeren. Hiertoe werden in de vijftiger en zestiger jaren reeds verscheidene classificatiesystemen ontwikkeld.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Abdellah’s 21 ‘nursing problems’ (Abdellah, 1973)
- Henderson’s veertien basisbehoeften ’the basic human needs’ (Henderson, 1971)
- Yura en Walsh’ ’35 human needs’ door (Yura en Walsh, 1988).
En in Nederland bijvoorbeeld
- de 18 aspecten van het menselijk functioneren door Van den Brink-Tjebbes (1987).
Ter vermijding van de term diagnose werden aanvankelijk termen gebruikt als ‘verpleegproblemen’, ‘verpleegbehoeften’, ‘zelfzorgbehoeften’ en ‘klinisch oordeel’. In Van der Peets Inleiding in de verpleegkunde (1990) lazen we zelfs een begrip als ‘trophicognosis‘, ofwel ‘a nursing care judgement developed by the scientific method’. Een begrip gevormd uit een combinatie van het Griekse ’throphè’ (voeding of leefwijze) en ‘gnosis’ (kennen of weten).